5 tips til at holde fokus, når du arbejder hjemme 

Hvordan løser du bedst dine arbejdsopgaver uden at tænke på støv og vasketøj, og uden at føle, at arbejdet invaderer din fritid? Få 5 gode råd til en god hjemmearbejdsdag her.

Foto: Kvinde arbejder hjemmefra
Hvis du sætter klare rammer for dit hjemmearbejde, er der størst chance for, at du kan fokusere på dine opgaver og lægge arbejdet væk efter fyraften. Foto: Colourbox

Fred og ro til at fordybe sig – men også flydende grænser og lokkende distraktioner. Der er både fordele og udfordringer ved at arbejde hjemmefra, siger Siri Helle, der er psykolog, forfatter og forelæser, til det svenske tidsskrift Arbetsliv.

- Den største fordel er, at det for mange er en måde at få ’livspuslespillet’ til at gå op på. Og mange mennesker har lettere ved at fokusere, når de arbejder hjemmefra, end hvis de sidder i et åbent kontorlandskab med kolleger og møder, siger hun.

Svært at slappe af efter fyraften

Det kan dog samtidig være svært at sætte grænser mellem arbejde og fritid, når dit hjem bliver arena for begge dele.

- Du kan få svært ved at slappe af, når du er i hjemmet og har fri – du skal måske lige svare på en mail eller ordne noget jobrelateret, siger psykologen og tilføjer:

- Hvis vi tænker på arbejdet døgnet rundt, bliver vi stressede og i værste fald udbrændte. Derfor er det vigtigt at have klare grænser for, hvornår man arbejder, og hvornår man holder fri, siger Siri Helle.

 

Fem tips til en god hjemmearbejdsdag

  1. Beslut, hvornår du skal arbejde, og hvornår du holder fri. Hav gerne et bestemt sted, som er din ’arbejdsplads’. Undgå at arbejde i sengen, da det kan give søvnproblemer, hvis du forbinder sengen med arbejde i stedet for hvile.
  2. Hvis du har familie, så fortæl dem, hvornår du har tænkt dig at arbejde. Sig fx ’I dag arbejder jeg mellem 9 og 16’ eller ’I aften arbejder jeg mellem 20 og 21’.
  3. Sæt tid af til pauser. Det fungerer ikke at sætte dig klokken 8 og arbejde uafbrudt til klokken 12, det kan hjernen ikke klare. Planlæg derfor frokost- og kaffepauser.
  4. Fjern alle distraktioner. Hvis du ved, at du kommer til at tjekke din telefon, så sluk den eller læg den i et andet rum.
  5. Blokér facebook i perioder, sluk for notifikationer fra mailen (eller luk mailen i perioder) og fortæl dine kollegaer, hvornår du er tilgængelig, og hvornår du ikke er.

    Kilde: Psykolog Siri Helle i Arbetsliv

Læs om reglerne for hjemmearbejde hos Arbejdstilsynet

Af Sarah Kirkemoe Galán

Oprettet d. 8. okt 2018