5 tips: Forbered sommerferien og kom godt tilbage på jobbet

Det er ikke ligegyldigt, hvordan du kommer af sted på sommerferie og tilbage på jobbet igen. Eksempelvis er det ifølge en arbejdspsykolog vigtigt, at du undgår at tage arbejdet med på ferie, det kan nemlig virke forstyrrende.


Når kalenderen snart siger ferie, er det en god idé at tænke over, hvordan man siger farvel til arbejdsopgaverne. Foto: Colourbox

Hængekøjen venter forude og arbejdet sættes på stand by for en stund. Det er tid til sommerferie og tid til at samle ny energi. Arbejdsmiljoviden.dk har samlet følgende ferieråd fra arbejdspsykolog og lektor på Aalborg Universitet Einar Baldursson:

1. Ryd ikke dit skrivebord

Det er fejlagtigt at tro, at skrivebordet skal være ryddet, når du går på ferie. Hvis du har mulighed for det, er det en god idé at vælge en række opgaver, som du har lyst til at tage hul på efter ferien. Så undgår du at spekulere på, hvad du skal i gang med, når du kommer tilbage.

2. Kom udhvilet på ferie

Sæt tempoet ned. For hvis du går udhvilet på ferie, vil du ofte også være udhvilet, når du vender tilbage. Ferie er vigtigt, og det nytter ikke noget at overbebyrde sig med opgaver og sætte tempoet op inden ferien, for så risikerer man at bruge feriens første uge på at være sløj med influenzalignende symptomer. Det er en udbredt misforståelse, at ferien skal bruges til at koble af oven på en hård periode. Den skal bruges til at koble på.

3. Vigtigt at slappe af

Grænsen mellem fritid og arbejde er blevet mere flydende for medarbejdere, hvor e-mail og arbejdstelefon spiller en vigtig rolle. Det kan være et problem, for det er vigtigt at kunne trække sig tilbage og slappe af. Når vi er på ferie, bliver hjernen bliver anbragt i en læringstilstand, hvor man er åben over for nye oplevelser og kan forbinde ting på uventede måder. Men hvis man tager arbejdet med på ferie, kan det let virke forstyrrende.

4. Vend tilbage på en onsdag

Kom ikke tilbage på en mandag, men på en onsdag. Så er det lettere at overskue resten af ugen og planlægge den følgende uge. Tre ugers sommerferie betyder nemlig, at hjernen er indstillet på en anden form for tid end den arbejds- og hverdagsmæssige.

5. Sæt tempoet ned i starten

Skru ned for ambitioner og tempo de første dage efter en lang ferie. At køre på fuldt blus efter en ferie kan sammenlignes med, at en løber begynder sæsonen med at løbe maratonløb ugen efter en lang ferie. Det sker ikke. Man skal bygge sine ressourcer op.

Af Redaktionen

Oprettet d. 25. jun 2018