Stresshåndtering skal foregå på arbejdspladsen

Vi skal væk fra tanken om, at stresshåndtering kun kan ske ved hjælp af en ekstern konsulent, lyder det fra Arbejdsmedicin Herning, Hospitalsenheden Vest, der står bag en ny skræddersyet pjece til ledere.

Ny pjece fra Arbejdsmedicin Herning, Hospitalsenheden Vest går i dybden med alle faser i en stress-sygemelding.

Ledere kan sagtens finde ud af at håndtere stressramte medarbejdere, men vi oplever, at de har brug for hjælp, forklarer arbejdspsykolog Lisa Nelholt fra Arbejdsmedicin Herning, Hospitalsenheden Vest, Hospitalsenheden Vest. Hun har derfor stået i spidsen for at udarbejde en ny pjece, der skal vejlede ledere, så de bliver bedre til selv at håndtere medarbejdere, der sygemeldes med stress.

– Stresshåndtering handler ikke om at besidde magiske evner. Det kræver blot lidt empati og vilje til at sætte sig ind i, hvad stress egentlig er. Det kan den enkelte leder selv klare uden at skulle overlade opgaven til en ekstern konsulent, siger Lisa Nelholt og tilføjer:

– Langt de fleste ledere er oprigtigt optaget af at gøre det rigtige og tage godt hånd om deres  medarbejdere. Med den her vejledning ønsker vi at give dem opbakning og optimale betingelser for selv at kunne hjælpe deres medarbejdere gennem hele forløbet.

Konkrete råd og værktøjer

Vejledningen er ifølge Lisa Nelholt en pendant til hendes tidligere meget efterspurgte pjece, der henvender sig til medarbejdere, der skal tilbage til arbejdspladsen efter et stressforløb.

– Medarbejderpjecen har været tilgængelig i et par år. Vi har blandt andet erfaret, at den bliver flittigt benyttet af både private og offentlige virksomheder. Ledere fortæller, at de bruger den, selv om den egentlig er henvendt til medarbejdere, siger hun og forklarer, at det også har været en motivation til at skrive en pjece, der er målrettet til lederne.

Målet med den nye pjece har ifølge Lisa Nelholt været at gå i dybden med alle faser i en stress-sygemelding, ligesom den indeholder konkrete råd og værktøjer. Blandt andet sættes der ord på, hvordan man som leder kan indlede kontakten med en stressramt, og hvordan man får succes med denne dialog.

Desuden giver den svar på, hvad man stiller op, hvis en medarbejder ikke selv vil erkende, at han eller hun er stressramt, og hvordan man håndterer skyld og skam hos medarbejderen.

– Vi forklarer de elementer og dilemmaer ved stress, som ledere kan have svært ved. Det er blandt andet baseret på de beretninger, som vi jævnligt hører om via vores patientkontakt. Så på den måde er der tale om en pjece, der tager udgangspunkt i, hvad der rent faktisk efterspørges rundt omkring på arbejdspladserne, siger hun.

 

Gode råd til ledelsen

Vejledningen “Er din medarbejder stressramt – vejledning til ledere” går i dybden med alle faser i sygemeldingen, det vil sige: Før sygemelding, Sygemeldt med stress, Gradvis genoptagelse af arbejdet. Den kan fritdownloades fra amkherning.dk – her kan man også finde pjecen til medarbejderne “Efter stress – om at komme tilbage på arbejde efter stress”.

Af Birgit Bruun Christensen

Oprettet d. 16. maj 2017