Gennemtænkt indretning giver trivsel

Et nyt studie fra det finske arbejdsmiljøinstitut viser, at medarbejdere både trives og præsterer bedre, når der tages hensyn til støj, temperatur og ventilation i indretningen af storrumskontorer.

Hvis du har siddet i storrumskontor, så kender du sandsynligvis alt til snakkende kolleger, kimende telefoner og spontane møder henover skrivebordet. Ganske hyggeligt, men også støjende og forstyrrende. Forskningen har da også for længst dokumenteret, at støj i storrumskontorer forringer koncentrationen og trivslen hos medarbejderne.

Hvad der derimod ikke er undersøgt, er effekten af to andre faktorer, som man som menig kontormedarbejder også kunne mistænke for at forringe trivslen: Nemlig temperatur og ventilation. Hvem har ikke prøvet at sidde i gennemtræk, fordi naboen foretrækker ’frisk luft’? Og hvem har ikke tabt tråden, fordi sidemanden skipper frokosten og spiser en hurtig makrelmad ved tastaturet? 

Dårligere præstation

Men nu er der blevet kastet lys over sagen: En gruppe forskere fra det finske arbejdsmiljøinstitut (FIOH) har nemlig undersøgt, hvilken effekt alle tre faktorer – altså støj, ventilation og temperatur - har på trivsel og præstationsniveau i kontormiljøer. 

Konklusionen er klar: Medarbejdere præsterer syv procent lavere i et almindeligt kontormiljø, hvor der ikke er gjort noget for at imødegå problemer med støj, temperatur og ventilation. Forklaringen er ifølge Johanna Varjo, som er en af forskerne bag studiet, at arbejdshukommelsen simpelthen fungerer dårligere, når de tre forstyrrende faktorer ikke er reguleret. 

- Arbejdshukommelsen fungerer dårligere, når der er mange forstyrrende faktorer, og det går ud over den generelle præstation, siger hun i en pressemeddelelse.

Arbejdshukommelsen er vores evne til at holde en bid information i hovedet, mens vi udfører en anden handling – for eksempel at huske et telefonnummer, mens vi leder efter en kuglepen til at skrive det ned med. 

Hovedpine og utilpashed

Generelt viser studiet, at det har stor betydning, om man arbejder i et ”almindeligt” kontormiljø, eller om man er heldig at være ansat et sted, hvor der er velfungerende ventilation, behagelig temperatur og en dæmpet akustik. De medarbejdere, der sad i almindelige kontorlandskaber, oplevede således i højere grad stress og koncentrationsbesvær, ligesom de oftere rapporterede om hovedpine og utilpashed.

- Vores undersøgelser viser, at hvis et åbent kontorlandskab skal fungere optimalt, så skal indretningen af det være gennemtænkt. Man er nødt til at gøre sig klart, hvad kontorlandskabet skal bruges til, inden man indretter det. Og hvis medarbejderne skal kunne arbejde rigtigt koncentreret og fordybet, så er det måske slet ikke den rigtige løsning, siger Johanna Varjo.

Kilde: Johanna Varjo  m.fl: Simultaneous effects of irrelevant speech, temperature and ventilation rate on performance and satisfaction in open-plan offices.

 

 

Af Vibeke Lou

Oprettet d. 26. apr 2016