Organisering af arbejdet med arbejdsmiljø Organisering af arbejdet med arbejdsmiljø
 

Årlig arbejdsmiljødrøftelse

 
Alle virksomheder skal holde mindst én årlig arbejdsmiljødrøftelse.

Formål med den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal først og fremmest bruges til at forebygge arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen og til at drøfte, hvordan det kommende års samarbejde om sikkerhed og sundhed skal tilrettelægges.

Men det er også her, at man ser tilbage på det forgangne år og vurderer, om man har nået i mål med de tidligere tiltag på området.

Indhold i arbejdsmiljødrøftelsen

Når arbejdsmiljøorganisationen (eller i mindre virksomheder virksomhedsejeren og de ansatte) holder den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal de blandt andet: 

  • Drøfte indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år
  • Fastlægge hvordan samarbejdet med arbejdsmiljø skal foregå
  • Fastlægge mål for det kommende år
  • Beslutte om det foregående års mål er nået
  • Drøfte om den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø er til stede
  • Evaluere det forgangne års resultater

Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.

Kilde: " Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed " §9.

Hvis du vil vide mere

Du kan læse mere om den årlige arbejdsmiljødrøftelse i "Fakta om arbejdsmiljø (2013)", s. 80-81. Bogen kan købes i Arbejdsmiljøbutikken

Sidst opdateret d. 4. oktober 2013
2 kommentarer til denne artikel Abonner på kommentarer
  • 4 okt 2013 09:53
    Henrik Sode
    På siden vedrørende Den årlige arbejdsmiljødrøftelse er der henvist til "Fakta om arbejdsmiljø(2013)", s. 76-77.
    sidetallene er forkerte skal være s.80-81
  • 4 okt 2013 10:04
    Dea Jahns, Webredaktør
    Kære Henrik

    Mange tak for din kommentar. Du har ret i, at sidehenvisningen var forkert. Teksten er nu rettet, så der henvises til de korrekte sider.

    Mvh. Dea
Skriv kommentar
Alle felter med * skal udfyldes.
Din e-mail vises ikke.
Bekræft, at du ikke er en spam-robot, ved at skrive ordet GUL her
 
Magasinet Arbejdsmiljø
x100
Knaster i samarbejdet mellem arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentant risikerer på mange arbejdspladser at forringe især arbejdet med stress, mobning og trivsel. Læs hele temaet om det svære samarbejde i Magasinet Arbejdsmiljø nr. 9 2012 (Kræver abonnement på Magasinet Arbejdsmiljø).
 
Personlig rådgivning

Videncenter for Arbejdsmiljø viser vej, men kan ikke rådgive om konkrete arbejdsmiljøproblemer.

 

Nyheder om arbejdsmiljø

 
Konference
Den internationale konference om trivsel på arbejdspladsen holdes i København fra den 26. - 28. maj 2014.
 
Dilemma
Hvad gør du som arbejdsmiljørepræsentant, hvis en af dine kolleger har fået et psykisk traume pga. en voldsom trussel?
Månedens dilemma
 
 
Se hvad andre gør
Bedre arbejdsstillinger, mere bevægelse og mindre støj er resultatet af et sundhedsprojekt i Glejbjerg Børne- og Skolecenter.
Glejbjerg
 
Nyt site
Find viden, god praksis og anbefalinger om inklusion og fastholdelse på arbejdspladsen.
Foto: Fastholdelse og inklusion på arbejdspladsen
 
 
 

Videncenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | 2100 København Ø | Telefon 39 16 53 07 | Fax 39 16 52 01 | videncenter@vfa.dk

Videncenter for Arbejdsmiljø er en del af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø CO2 Neutral