Indeklima Indeklima
 

Indeklima

Dårligt indeklima er årsag til gener på mange arbejdspladser. Et godt indeklima er en kombination af en passende temperatur og ren, frisk luft.

Dårligt indeklima kan have mange årsager

Indeklimaet på en arbejdsplads er afhængigt af mange faktorer, som indbydes også kan påvirke hinanden. Oftest har et dårligt indeklima en eller flere af følgende årsager:

  • Temperatur og luftfugtighed
  • Træk
  • Luftkvalitet
  • Kemiske partikler i luften
  • Støv

En passende temperatur

En temperatur på 20-22 °C er passende ved let fysisk aktivitet i fx skoler, daginstitutioner og kontorer. Temperaturen ved stillesiddende arbejde og normale klima- og arbejdsforhold må ikke overstige 25 °C.

Kilde: Arbejdstilsynets vejledning om indeklima  

Et dårligt indeklima skyldes i mange tilfælde for høj temperatur eller utilstrækkelig rengøring eller begge dele, og kan i disse tilfælde ofte afhjælpes med forholdsvis enkle midler. Der skal som udgangspunkt være synligt beskidt, før rengøring bliver en faktor i et dårligt indeklima.

Dårligt indeklima kan blandt andet give tørre øjne, træthed og hovedpine.

Indeklima i en sammenhæng
Dårligt indeklima kan ikke løses isoleret, men skal ses i sammenhæng med hele arbejdsmiljøet. Hvis arbejdsmiljøet generelt er godt, kan mange tolerere et dårligt indeklima, men er der i forvejen problemer med arbejdsmiljøet opleves problemer med indeklimaet ofte som værre.

Folks oplevelse af indeklimaet kan være meget præget af, at de ikke selv har kontrol over det. Enten er det centralt styret, eller også er det noget, der skal forhandles med mange andre kollegaer, som måske har andre behov og ønsker. 

Fremtidens indeklima er individuelt
Flere forskere mener, at fremtidens løsning på indeklimaproblemer på arbejdspladser er individuelle løsninger, som man for eksempel finder i biler, hvor man kan få varme eller køling i sæderne eller i rattet. De samme løsninger er på tegnebrættet til kontorstole, tastaturer og mus, men er endnu ikke på markedet som standardprodukter.

Kilde: Arbejdsmiljø i åbne kontorer - forskningens bud på problemer og løsninger
 

Forskning
Mere forskning >

Love og regler

Flere love og regler >

Værktøjer

  • Indeklimaportalen (BAR U&F)
    Tips, information og retningslinier om, hvordan du skaber det bedste indeklima på din arbejdsplads.
  • Indeklima på kontoret (BAR Kontor)
    Branchevejledning om indeklima, der sætter fokus på en række simple tiltag, og giver gode råd om, hvad virksomheden kan gøre for at sikre et godt inde…
Flere værktøjer >
Se hvad andre gør
Flere eksempler >
 
 
Magasinet Arbejdsmiljø
101
Log ind

Sådan får du adgang

Hvis du/din virksomhed abonnerer på
det trykte magasin, skal du sende en
mail til: kundeservice@susema.dk

Husk at oplyse:

- Navn
- Abonnementsnummer
(står på bagsiden af det trykte magasin)
- Postnummer

Så sender vi dig en adgangskode.

Man skal have abonnement på det trykte
magasin for at få adgang til onlineuniverset.

Tegn abonnement her eller ring til
vores kundeservice på 70 20 53 64.

 
Abonner på Magasinet Arbejdsmiljø
Magasinet Arbejdsmiljø nr. 1, 2011
Som abonnent på Magasinet Arbejdsmiljø får du både det trykte magasin og adgang til en masse ekstra indhold på nettet.
 
Se eksempel på det trykte magasin (pdf)
 
Locked
Støj fylder mere og mere i vores hverdag. Ikke mindst på jobbet. Men selv om et stigende antal danskere klager over, at de generes af støj i arbejdstiden, er der stor usikkerhed om, hvilke konsekvenser det har. Læs hele temaet om støj i Magasinet Arbejdsmiljø nr. 8 2011 (Kræver abonnement).
 
Arbejdsmiljøbutikken

ArbejdsmiljøButikken er stedet, hvor du finder mere end 1400 titler om arbejdsmiljø. Her er bøger, pjecer, branchevejledninger, forsknings-rapporter med mere.

Personlig rådgivning

Videncenter for Arbejdsmiljø viser vej, men kan ikke rådgive om konkrete arbejdsmiljøproblemer.

 

Nyheder om arbejdsmiljø

 
Jobopslag
Videncenter for Arbejdsmiljø søger en studentermedhjælper til kommunikation og web.
VFA logo
 
Abonner på magasinet
Vælg mellem “Fakta om arbejdsmiljø” og
“Arbejdsmiljø i kommuner og regioner” 2014 udgaver.
Magasinet Arbejdsmiljø
 
Kalender
Find information om konferencer, gå hjem-møder og andre arrangementer om arbejdsmiljø.
Kalender
 
 
Dilemma
Hvad gør du som arbejdsmiljørepræsentant, når din kollega gentagne gange bliver chikaneret på sociale medier.
Månedens dilemma
 
Se hvad andre gør
Dialogmetode har betydet færre klager, øget indtjening og et bedre psykisk arbejdsmiljø.
Foto: Ny dialogmetode
 
Nyhedsbrevet Arbejdsmiljø
Bliv opdateret på alt, hvad der er værd at vide om arbejdsmiljø i Danmark i det ugentlige nyhedsbrev.
Tilmeld nyhedsbrev
 
 
 

Videncenter for Arbejdsmiljø | Lersø Parkallé 105 | 2100 København Ø | Telefon 39 16 53 07 | Fax 39 16 52 01 | videncenter@vfa.dk

Videncenter for Arbejdsmiljø er en del af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø CO2 Neutral