Problemløsning i praksis

Står man overfor et akut arbejdsmiljøproblem, gælder det naturligvis først og fremmest om at handle hurtigt. Men i andre situationer kan det være en fordel at bruge en problemløsningsmodel, så man kommer hele vejen rundt om problemet og får valgt den mest optimale løsning.

Herunder er der et eksempel på en problemløsningsmodel. 

1. Hvad er problemet?

Lav en problemformulering, der kort og præcist beskriver problemet, så det er forståeligt for alle.

2.  Hvilke konsekvenser medfører problemet?

Opdel problemet i eventuelle positive og negative konsekvenser.

3. Hvad er årsagen/ årsagerne til problemet?

Opstil årsagerne til problemet, og begræns det til kun at være de årsager, der relaterer sig direkte til problemet. 

4. Hvilken information er vigtig for problemløsningen?

Find den information der vil være nødvendig for at løse problemet. Det kan være information fra:

  • Personer med kendskab til problemstillingen, herunder eksterne eksperter.
  • Vejledninger, internet og håndbøger fra branchen og Arbejdstilsynet.
  • Undersøgelse af den praksis der er.
  • Brugsanvisninger og etiketter

5. Kom med løsningsforslag til problemet

Brainstorm over hvilke løsningsforslag, der kan være, ud fra den viden du har opstillet i punkt 1-4. Gennemgå derefter alle forslag og sorter dem efter, hvorvidt forslagene løser problemet på kort eller lang sigt eller kun delvist. Alle urealistiske forslag sorteres fra.

6. Vurder konsekvenserne ved hvert løsningsforslag

Kom med en vurdering af fordele og ulemper ved løsningsforslagene.

7. Udvælg de mest fordelagtige løsninger

Ud fra de opstillede løsningsforslag udvælges de mest fordelagtige løsninger på kort og lang sigt.

8. Udarbejd en detaljeret handlingsplan

For at løsningsforslaget skal have succes udarbejdes en detaljeret handlingsplan, der skal sikre, at løsningsforslaget gennemføres. 

Handlingsplanen skal indeholde:

  • Hensigten med problemløsningen
  • Hvad der konkret skal gøres
  • Hvem der er ansvarlig for hvad
  • Deadline for hvornår problemet skal være løst
  • Evt. en beskrivelse af de metoder der bruges
  • Dato for hvornår løsningen skal evalueres.

Kilde: "Fakta om Arbejdsmiljø 2015"

Se eksempel på brug af problemløsningsmodellen

Oprettet d. 5. jan 2016