P-vagter skaber tryghed på gaden

Kurser i konflikthåndtering og nye opgaver har betydet markant færre voldelige episoder for parkeringsvagterne i København.

Medarbejder fra Parkering København.
Parkeringsvagterne i Københavns Kommune uddeler 365.000 afgifter om året. - Det er meget få, der hidser sig op. De fleste accepterer det og ved godt, at vi bare gør vores arbejde, siger Kim Botoft Pedersen, der er p-vagt i Københavns Kommune. Foto: Søren Svendsen

I dag møder parkeringsvagterne i København langt flere glade og taknemmelige mennesker end vrede bilister, der spytter og råber, fordi de får en afgift for at parkere, hvor de ikke må.

Det skyldes dels, at p-vagterne er blevet uddannet i at takle konflikter, og dels at de har fået flere og andre opgaver end at sætte sedler om afgifter i bilruderne.

Projekt Sikker By

Forandringerne er sket i forbindelse med projekt Sikker By, som Københavns Kommune gennemførte i 2008-2010.

Formålet med projektet var at inddrage parkeringsvagterne og kommunens teknikere i at gøre København til en mere sikker by. Deres daglige arbejde betyder, at de kommer overalt i byen, og de skal nu observere, hvad der sker på gaden, indberette problemer, hjælpe borgerne og forebygge utrygge situationer. 

Som led i projektet har p-vagterne i Center for Parkering fået uddannelse i konfliktløsning, forhandlingsteknik og i at aflæse kropssprog og forberede sig mentalt på at møde en vred bilist.

- Det betyder, at vi kan se på folk, om de er aggressive og tale dem ned i stedet for at køre med på konflikten, siger Kim Botoft Pedersen, der er p-vagt og arbejdsmiljørepræsentant.

- Nogle spytter eller sviner os til med ord som ”møgsvin”, ”du er en bøssekarl”, ”din mor er en luder”, eller de råber og skriger, når man nærmer sig. Det skal man lære at lade gå ind ad det ene øre og ud ad det andet. Og hvis man bare tager det roligt og giver dem ret, så går luften af ballonen, og de falder helt ned, siger Kim Botoft Pedersen.

Nye opgaver 

Det der gør den store forskel for parkeringsvagternes hverdag er, at de har fået mange flere og helt andre opgaver.

- Vi overvåger byen og giver besked, hvis der flyder affald, hvis der mangler lys i en lampe, hvis et springvand ikke fungerer og hvis en flise er revnet, så folk risikerer at falde over den. Vi ringer til vagtcentralen, som giver beskeden videre til de relevante personer i kommunen, og så får vi besked, når sagen er bragt i orden, fortæller Kim Botoft Pedersen.

Hvis vi møder en gammel dame, som er bange for at gå hjem i en mørk gade, følger vi hende hjem. Og vi hjælper turister med at finde vej til et museum, til færgen eller en restaurant. Derfor har vi også fået undervisning i engelsk. Desuden har vi kolleger fra 22 forskellige nationaliteter, så hvis jeg møder fx en russisk turist, som jeg ikke forstår, kan jeg få hjælp af en kollega, siger Kim Botoft Pedersen.

Færre overfald og lavere sygefravær

Kurser i konflikthåndtering indgår nu som en fast del af uddannelsen til parkeringsvagt. Sammen med de nye opgaver har det betydet meget for p-vagternes arbejdsglæde og tryghed. Tilbage i 2002 var p-vagterne udsat for 65 overfald om året. I 2011 var det faldet til 35 voldelige episoder. Ligeledes er p-vagternes sygefravær faldet fra i gennemsnit 24 dage i 2006 til 12 dage i 2011.

Kim Botoft Pedersen er ikke i tvivl om, at det er indsatsen i forbindelse med projekt Sikker By, der nu virker.

- København har fået meget gladere p-vagter end før, fordi vi har fået lov at udvikle os. Og vi er meget mere respekterede end før. Folk henvender sig på en helt anden måde til os, fordi de kender os fra gadebilledet som andre end dem der deler afgifter ud, siger Kim Botoft Pedersen.

Hør Kim Botoft Pedersen fortælle om erfaringerne med forebyggelse og håndtering af vold.

 
Projekt sikker by

Københavns Kommune gennemførte projekt Sikker By fra 2008-2010.

Formålet var at inddrage parkeringsvagter og teknikere i opgaven med at gøre København til en sikker by.

P-vagterne fik uddannelse i:

  • Handling – kropssprog, håndtering af uventede situationer og kulturforståelse.

  • Forhandling – gennemslagskraft og kommunikation i en ”gade-forhandling”.

  • Mental forberedelse – psykisk førstehjælp, mental forberedelse til opgaven, egne og omverdenens forventninger til opgaven.

  • Engelskundervisning efter den enkeltes niveau og med afsluttende eksamen.

 
  Om arbejdspladsen
  • Center for Parkering er en del af Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

  • Centeret har omkring 240 ansatte, hvoraf de 110 er p-vagter.

 

Sidst opdateret d. 5. jan 2017

Af Annie Hagel