Nyansatte får en mentor

I specialbørnehaven Birken i Vodskov er der fokus på at tage godt imod nye medarbejdere. Her får alle nyansatte en mentor. Især nyuddannede pædagoger har glæde af den faglige sparring.

Symboler, billeder og fotos på små tavler på væggen. Det er noget af det, der møder nye medarbejdere i specialbørnehaven Birken. 

Hvert barn sin egen tavle i specialbørnehaven, Birken, der viser, hvad der skal ske i dag eller i løbet af ugen. 'Godmorgen, læse i en bog, lege med klodser og vaske hænder' for eksempel. 

Birken er et specialpædagogisk dagtilbud for børn i alderen 0-7 år med gennemgribende udviklingsforstyrrelser som autisme, ADHD og Tourette. 

De komplekse børnepsykiatriske problemstillinger gør Birken til et helt særligt sted at arbejde. Og derfor lægger ledelse og medarbejdere vægt på at oplære nye pædagoger grundigt. Tidligere skete det uformelt, men for tre år siden satte Birken oplæringen og modtagelsen mere i system. I dag får alle nyansatte en mentor.

- Her lærer man ikke tingene på et par dage, og vi vil gerne give en god og tryg indføring og sikre, at der altid er en person, man kan gå til. Især for nyuddannede er der virkelig mange ting at tage stilling til, og de skal vide, det er ok at spørge og være i tvivl. Det vigtigste er, at de trives. Så skal vi nok fylde viden på, siger leder af specialbørnehaven, Tove Lund Thomasen. 

Erfaren mentor guider nye medarbejdere

Mentor har ansvaret for, at den nye medarbejder kommer godt ind i huset og personalegruppen. Et hus hvor struktur, forudsigelighed og gentagelser er alfa og omega, og hvor beskeder helst skal gives visuelt eller ved at bruge de samme udtryk hver gang.

Mentor er en erfaren pædagog fra den stue, hvor den nyansatte skal arbejde. De første dage er den nye pædagog med på sidelinjen og får information om de udfordringer, børnene har, og en masse praktiske oplysninger. For eksempel hvorfor Emma kun har et billede på sin tavle, når Lucas har fire, og hvem der skal på legepladsen, og hvem der skal sove. Hvor medicinen opbevares, og kontaktoplysningerne på forældrene er. Det er også mentors opgave at sørge for, at de foldere Birken har lavet om blandt andet dresscode, regler for brug af mobiltelefon og løfteteknikker, er givet videre.

- Man kan selvfølgelig spørge alle i huset. Men når tingene er sat i system, undgår vi situationer, hvor vi er i tvivl om, hvem der har sagt hvad, og om informationen egentlig er kommet videre, fortæller pædagog og mentor, Kristine Niss Henriksen. 

Unge får mest sparring

Hun oplever, det er rart for nye medarbejdere, at der er en, de kan gå til. Ikke bare med spørgsmål om børnene, men med alle de spørgsmål, der opstår, når man er ny og ikke ved, hvem der er den rigtige i huset at spørge.    

Mentor er til rådighed efter behov, typisk i tre måneder men sommetider i op til et halvt år. Hen ad vejen bliver sparringen mere faglig. For selvom nye medarbejdere kommer på en fem-dages grunduddannelse i autisme og ADHD, viser erfaringen, at der er brug for vejledning på stuen gennem en længere periode. Og især unge har brug for faglig sparring. Hvor længe afhænger blandt andet af, om de har været pædagogmedhjælperne, inden de startede på pædagoguddannelsen.

Skal jeg være tydelig eller bakke?

Pædagog Cecilie Ussing Christensen startede som 26-årig, før mentorordningen så dagens lys. Hun var nyuddannet, derfor var autisme og de andre diagnoser på Birken en helt ny verden. Og selvom hun kunne spørge og sparre med sine kolleger, og de også spurgte hende, om der var noget, hun havde brug for at vide, synes hun, mentorordningen er en god ide. For som nyuddannet var der virkelig mange spørgsmål, der meldte sig. 

- I starten kan det være svært at se, hvad der er det rigtige at gøre. Om man skal være tydelig eller bakke, hvis et barn fx nægter at spise, siger hun.

Og hvordan er det nu lige, man giver en besked om, at det ville være godt, hvis femårige William begynder at spise selv derhjemme i stedet for at blive madet? Til forældre som måske ligger ned og prøver at komme lidt lettere gennem hverdagen. Eller tager den svære samtale med forældre, om at deres barn ikke er alderssvarende udviklet på væsentlige områder og ikke vil få en normal tilværelse på linje med andre børn.

- Det kræver meget gefühl at have kontakt til forældrene. Sommetider bliver deres drømme for deres barn skudt i sænk. Det udløser et stort spektrum af følelser og reaktioner, som man godt kan blive forskrækket over som nyuddannet. Der er det rigtig godt med sparring fra erfarne pædagoger, der kender de naturlige sorg- og krisereaktioner, siger Cecilie Ussing Christensen. 

En snak uden børn

Med mentorordningen er der afsat tid til at gå i dybden med spørgsmål, der presser sig på. For efter cirka 14 dage tager mentor og den nye medarbejder en snak inde på kontoret.

- En af fordelene ved mentorordningen er, at vi kan tage en snak, uden børnene er der. Når jeg siger, at de har en svag forestillingsevne, hvad mener jeg så med det? Eller måske er der et barn, der er svært at takle. Den snak kan vi ikke tage i garderoben, forklarer Kristine Niss Henriksen.

 

Om specialbørnehaven

  • Birken er en specialbørnehave i Aalborg kommune.
  • Børnehaven er et tilbud til børn i alderen 0-7 år med autisme, ADHD og andre gennemgribende udviklings-forstyrrelser.
  • Birken har plads til 32 børn og har mellem 24-32 medarbejdere afhængig af, hvor mange børn der er. 

 

Sidst opdateret d. 24. okt 2016

Af Annemette Grant Larsen