Eleverne er på banen i Comwell

Indflydelse, selvstændige opgaver og fællesskab. Det er noget af det, hotelkæden Comwell tilbyder hotellets 125 elever.

Kokkeelev Sonni Holmgaard fra Comwell Middelfart sammen med køkkenchef Hanne Jensen og en af hotellets kokke. 

Hot or not

Comwell er på Facebook. Og kædens hoteller har fået en vejledning, der beskriver, hvornår i deres læretid kokkeeleverne skal lære at lave grundsaucer og andre grundlæggende tilberedningsmetoder. Det er bare noget af det, elevpanelet i hotelkæden Comwell har taget op og fået igennem.

Elevpanelet består af en elev fra hvert af kædens hoteller og en konsulent fra HR-afdelingen. Et fast punkt på de tre årlige møder er 'Hot or Not-listen'. Det er en liste over de ting, eleverne synes er rigtig gode, og ting, der kan blive bedre. Eleverne bestemmer temaet for møderne, og det er her, de kan komme med forslag.

- Vi vil gerne tage temperaturen på, hvordan det er at være elev, og om de kan lide at være her. Hvad vi kan gøre bedre, hvad der er godt, og hvordan samspillet med skolerne er, forklarer HR-chef, Lotte Marie Roesgaard.

Og at dømme ud fra møderne og 'Hot or Not-listen' er eleverne tilfredse. Hot er blandt andet muligheden for at komme rundt på andre Comwell-hoteller og elevcuppen, der bliver holdt hvert andet år. Not er ikke noget, der fylder.

Ser hvad andre gør

Kokkeelev i Comwell Middelfart Sonni Holmgaard er ikke i tvivl om, hvad der er hot for ham. Det er netop muligheden for at komme rundt på andre af kædens hoteller. Elevbytte hedder ordningen, hvor to elever bytter plads i op til 14 dage. Hotellerne er meget forskellige, både i forhold til gæster, mad og service. Nogle bliver mest brugt til konferencer, andre til selskaber, og andre igen har fokus på a la carte med gæster, der kommer ind fra gaden.

Tager man på hotelbytte, kan man få det hele med i rygsækken, oplever Sonni, der har været på Comwell-hotellerne i Århus og København.

- Det er en sindssyg fed oplevelse at se, hvordan andre arbejder, hvilke retter de serverer, og hvordan de anretter maden. Så kan jeg bedre finde min egen stil og måde at lave mad på, siger han. 

Og det går hånd i hanke med HR-chefens tanker:

- Vi har en unik mulighed for at give forskellige indtryk, og vi vil gerne udfordre nysgerrigheden og lærelysten. Og der hjælper det, at man bliver inspireret og ser noget nyt, siger Lotte Marie Roesgaard.

Netværk på kryds og tværs

Hot er også den mulighed, Comwell har for at lære eleverne ting ud over pensum, synes Sonni Holmgaard. Elevpanelet har fx været med til at sikre, at hotellerne indimellem tager en halv gris hjem, så eleverne kan lære at skære den ud. Not kan han ikke komme i tanke om.

Og ligesom mange af kædens andre elever er han glad for at møde elever fra hele landet til den elevcup, elevpanelet arrangerer hvert andet år. Det er en sammenkomst, hvor elevpanelet beslutter temaet, og hvor eleverne arrangerer forskellige workshops.

Festmake-up og farvestrålende drinks er nogle af de workshops, der har været. 

- Vi vil gerne have, at eleverne oplever, at de er en del af noget større, og at de får netværk på kryds og tværs. Og det er også nemmere at tage mod til sig til at være 14 dage på et andet hotel, hvis man kender nogen der, siger Lotte Marie Roesgaard.

Selvstændige opgaver fra starten

På hotellet i Middelfart har køkkenchef, Hanne Jensen, stor praktisk erfaring med at få kokkeeleverne til at føle sig hjemme mellem potter og pander. Selvstændige opgaver, medindflydelse, delmål og hurtig feedback er noget af det, hun ved, er vigtigt. Ud over muligheden for at komme rundt på andre hoteller og elevcuppen.

- Det betyder rigtig meget at være inddraget og have indflydelse, så eleverne ikke føler, de bare står og skræller gulerødder. At være inddraget er en stor motivationsfaktor, og er noget, de unge forventer, siger hun.

Derfor er kokkeeleverne med, når en ny menu skal sættes sammen, og de indsender forslag til menuen forud for kokkemødet ligesom kokkene. De får også selvstændige opgaver inden for de første tre måneder. 

- Det giver selvtillid at stå for noget selv i stedet for bare at kigge kokken over skulderen. At bage en kage er et godt sted at starte, for her bruger vi opskrifter, så det er nemt at gå til, og samtidig kan man stille og roligt lære ovnen at kende, siger hun.    

Sonni Holmgaard er enig: 

- Jeg fik lidt af et kulturchok, da jeg startede. Jeg havde kun lavet mad i hjemkundskab, og det var ret stort pludselig at lave mad til gæsterne, men de selvstændige opgaver udvikler én helt vildt, siger han.

Tag det på dagen

Feedback med det samme er også alfa og omega for trivslen i køkkenet. Det viser Hanne Jensens erfaringer. Og særligt for eleverne, for mange af dem kommer lige fra skolebænken og er på en arbejdsplads for første gang.

Nogle af dem skal lige lære, at vi hjælper hinanden, og at de ikke altid kan komme i byen med drengene lørdag aften, hvor der er travlt. Men de bliver meget mere modne i de fire år, de er her, siger hun.   

For at undgå misforståelser eller unødige spekulationer har hun indført, at eleven og den kok, eleven følger, slutter dagen af med et: 'Er det gået godt i dag?' 

- Det er en kæmpe fordel at tage det på dagen, hvis der har været noget, og samtidig er det også en anledning til at huske at give ros og skulderklap, når hverdagen kører derudaf. Jeg har meget mindre brok og bøvl i køkkenet nu, fordi snakken bliver taget med det samme, fortæller  Hanne Jensen. 

 

Gode råd

  • Giv feedback med det samme
  • Giv selvstændige opgaver hurtigt
  • Opstil mål
  • Tag temperaturen på, hvordan det er at være elev
  • Udnyt de muligheder, I har, for at give inspiration, oplevelser og indflydelse 

Sidst opdateret d. 24. maj 2016

Af Annemette Grant Larsen