Synshandicappede får en ny chance på arbejdsmarkedet

I telemarketingvirksomheden All Ears Telemarketing i Taastrup har cirka halvdelen af medarbejderne stærkt nedsat syn eller er helt blinde. De rigtige hjælpemidler får arbejdet til at glide.

Telemarketingsmedarbejder i TelehandelshusetHans Struer er telemarketingmedarbejder i All Ears Telemarketing. Han har stærkt nedsat syn og kan lige akkurat læse skriftstørrelse 45. Foto: Annemette Grant Larsen

- Godaften. Jeg ringer for Folkekirkens Nødhjælp. Må jeg forstyrre et øjeblik? Hans Struer er telemarketingmedarbejder og er i gang med at ringe rundt til medlemmer af nødhjælpsorganisationen. Han er ansat i All Ears Telemarketing

Hans er synshæmmet. Han er 60 år og har arbejdet som kok og levnedsmiddeltekniker, indtil nethindeløsninger i flere omgange gjorde hans syn så dårligt, at han ikke længere kunne fortsætte.

Socialt ansvar og forretning på én gang

I All Ears Telemarketing har Hans Struer fået en ny chance på arbejdsmarkedet. For virksomheden har en unik mission: At levere Danmarks bedste call center – ydelser ved at uddanne og ansætte mennesker med synshandicap.

Direktør Connie Hasemann er stolt af at kunne forene forretning med socialt ansvar.

 - Vi sælger vores ydelser på kvalitet, og når vi ansætter, er det fordi, ansøgeren kan levere de kvalifikationer, vi har brug for. Men vi brænder for at fastholde blinde og svagtseende på arbejdsmarkedet. Vi vil gerne tage det ansvar, siger hun. 

Og Hans er glad for at arbejde i All Ears Telemarketing. Han kunne godt have fået førtidspension men havde ikke lyst til det.

- Jeg kunne slet ikke se mig selv gå derhjemme. Jeg har brug for at komme ud, siger han.

Uddanner og beskæftiger synshandicappede

All Ears Telemarketing er en privat virksomhed, der sælger telemarketingydelser på lige fod med andre bureauer. Virksomheden har 20 års jubilæum næste år og er en såkaldt socialøkonomisk virksomhed, hvor overskuddet går til at ansætte endnu flere synshandicappede. De seneste 4 år er virksomheden vokset til dobbelt størrelse med 10 nye medarbejdere.

Ud over at beskæftige blinde og svagtseende uddanner All Ears Telemarketing også synshandicappede i salg og kundeservice. Uddannelsen varer i op til 2 år og foregår i samarbejde med Instituttet for Blinde og Svagsynede. 6 ud af 8 går direkte i job bagefter. Tidligere studerende er ansat i fx Nykredit, Movia, Københavns Kommune og DSB.

Stor tekst og oplæsning

I call centeret sidder Hans med head set ved sin computer, parat til at indtaste oplysninger undervejs, når han ringer rundt. Teksten på computerskærmen er kæmpe stor, så han kan læse den. Det sørger et særligt computerprogram til synshandicappede for. Fordi Hans har Zoomtext, som programmet hedder, kan han også få læst tekst op. For eksempel mails, tekst i Word-dokumenter og på hjemmesider.  

Et særligt tastatur med meget store bogstaver og tal hjælper Hans med at finde de rigtige taster. Han har også selv sat nogle selvklæbende plasticdutter på nogle af dem, så han kan mærke, hvor han er, men han kan også ti fingre systemet.

Genvejstaster hjælper Hans og kollegaerne

Hans og hans kollegaer arbejder i et program, som er særligt udviklet til call centre. Her kan man nemt og overskueligt registrere oplysninger om den, man ringer op. Men i modsætning til medarbejdere i andre call centre navigerer Hans og kollegerne rundt ved hjælp af genvejstaster. For eksempel er F1 ring op, og med F3 lægger man røret på. Det er All Ears Telemarketing, der har investeret de cirka 100.000 kr., det har kostet at få udviklet genvejstasterne, så blinde og svagtseende kan bruge programmet. 

Tre af Hans’ kollegaer er blinde. De har et computerprogram, der læser alt op på skærmen. For eksempel hvor de er i det særlige call center-program, eller hvor de er i Word. Når de ringer rundt, hører de den, de taler med, i det ene øre og oplæsningen i det andet. Det kræver træning og er noget af det, som de studerende lærer på erhvervsuddannelsen i All Ears Telemarketing

Kommunen betaler hjælpemidlerne

Det er medarbejderens hjemkommune, der betaler for de personlige hjælpemidler. Og de rigtige hjælpemidler er alfa og omega, for at arbejdet glider.

- Vi skal nå nogle mål, og vi kan kun nå dem, hvis hver enkelt er kompenseret optimalt. Vi stiller krav som på alle andre arbejdspladser, siger Connie Hasemann.

Hun bruger en del af sin arbejdstid på at søge kommunen om hjælpemidler, for mange af medarbejderne får løbende behov for andre hjælpemidler, fordi deres syn gradvist bliver dårligere.

- Selvfølgelig koster det på bundlinien at bruge tid på det, men vi får det hele igen i form af topmotiverede og stabile medarbejdere, der brænder for at være en del af All Ears Telemarketing, siger Connie Hasemann.

Det handler om holdninger

Connie Hasemann har tidligere været leder af et andet telemarketingbureau. Men uden at møde samme motivation. Og er der noget, hun kan lide som virksomhedsleder, så er det topmotiverede medarbejdere. 
Og med motiverede ansatte sparer Connie Hasemann og All Ears Telemarketing også penge på fx at oplære nye medarbejdere.

- Men det er slet ikke noget, jeg sidder og analyserer på, for vi vil det her. Det handler om holdninger, siger hun.

 

Gode råd fra All Ears Telemarketing

Se personen og kvalifikationerne før handicappet. Det er personen, du ansætter.

Kompenser for handicappet med hjælpemidler.

Drop berøringsangsten og spørg ind til, hvad du kan forvente, og fortæl hvad ansøgeren kan forvente af dig.
 
Er du i tvivl, så giv folk en chance og aftal for eksempel praktik. 

 

 

Sidst opdateret d. 6. nov 2017