IT-virksomheden blev familievenlig 

Hos IT-virksomheden Abakion er man gået imod strømmen i konsulentbranchen og har sat rammerne for at medarbejderne kan balancere arbejdsliv og privatliv.

Fra IT-kultur til familiekultur

Abakion er en ung konsulentvirksomhed, der blev etableret af en gruppe partnere i 2000. I løbet af et år blev der født 11 børn i virksomheden. Det betød, at virksomheden lige så stille ændrede kultur, og i dag er de familievenlige værdier noget man profilerer sig på. 

- Hele kulturen ændrede sig fra at være en ung og meget festlig kultur til at være en familiekultur i løbet af ret kort tid. Næsten alle fik børn samtidig og så måtte vi jo indrette os, så der var plads til det, fortæller medarbejder Kristina Ferenkamp Lillemose, der har været med næsten fra starten.

Familievenlige initiativer

Firmaet har sat forskellige initiativer i gang, der skal fremme trivslen og gøre arbejdspladsen mere familievenlig.

Aktivt formuleret holdning til deltid

Firmaet har aktivt formuleret en holdning til deltid. Alle kvinderne i virksomheden er på deltid, og der bliver ikke forventet, at man arbejder mere end 37 timer om ugen. Det er en vigtig del af kulturen og bliver betragtet som et vigtigt konkurrenceparameter og motivationsfaktor. Man ønsker at tiltrække flere kvinder dels for at skabe et bedre arbejdsklima dels bringe nye indbringende vinkler på banen.

Sociale arrangementer med familierne  

 Hver anden måned holder Abakion et socialt møde, hvor kærester og ægtefæller er inviteret med. Det kan være en rundvisning i operaen eller en aften på en god restaurant. Det betyder, at alle kender hinandens familier. Filosofien er, at det både arbejdsmæssigt og privat større overskud og forståelse, når man kender de mennesker, som ens partner arbejder sammen med.

Børnerum på arbejdspladsen

Der indrettet et rum med fjernsyn, film, wii og legetøj, så medarbejderne kan tage deres børn med på arbejde, hvis de er halvsløje eller daginstitutionen f.eks. holder lukket.

Kvindenetværk

Q-gruppen er det internt kvindenetværk, som mødes 4-6 gange årligt uden for huset. De drøfter problemstillinger på tværs af organisationen og bidrager til at bringe kønsrelaterede udfordringer op til ledergruppen.

Overarbejde udløser chokolade til familien

Hvis en konsulent i en periode er nødt til at arbejde over, bliver der sendt chokolade og blomster hjem til kæresten som undskyldning, og der kan blive givet en middag på virksomhedens regning.

Kærlighedskonsulent med fokus på trivsel

At trivsel ikke er noget man overlader til tilfældighederne vidner firmaets såkaldte kærlighedskonsulent, Kristina Ferenkamp Lillemose, også om. Hendes opgave er bl.a. at holde øje med folk, om de har det godt og om de er nedslidt. Hun bidrager desuden til hygge og hjemlige omgivelser på kontoret. 

- Da jeg blev ansat fik jeg carte blanche til at skabe hygge og atmosfære i virksomheden. I starten købte jeg sofaer og puder ind i en stor stil. Nu handler det mere om små ting som at købe koldskål eller is på de varme sommerdage og holde øje med om kollegaerne har det godt. Jeg tror, det handler meget om at have den dér særlige menneskeforståelse, som er svær at definere, fortæller Kristina Ferenkamp Lillemose.

Hvis kærlighedskonsulenten opdager, at en kollega ikke har det godt, går hun videre med det, og sammen bliver der sørget for, at vedkommende får den hjælp han eller hun har brug for.

Sundhedsforsikring og coaching

Virksomheden har desuden en sundhedsforsikring, der giver adgang til psykologhjælp samt en coaching-ordning, som alle er omfattet af. Det betyder at medarbejdere, der oplever stress og har brug for at tage det i opløbet, har adgang til at få hjælp til de problemer, de har, hvad enten de er af arbejdsmæssig eller privat karakter.

Stressbekæmpelse involverer familien

Firmaet har haft et eksempel på stress, hvor familien blev inddraget. Konsulentchefen fik medarbejderens tilladelse til at ringe hjem til konen og lavede dermed en alliance for at få medarbejderen til at slippe arbejdet. 

- Det er et godt eksempel på Abakions tilgang til medarbejderne. Vi tror simpelt hen på at man er nødt til at se på det hele menneske, både arbejdsmæssigt og privat for at få mennesker til at trives. Problemerne handler sjældent kun om arbejdet eller kun om privatlivet, siger Maja Bavngaard, HR- & Kommunikationskonsulent. 

- Medarbejderne bestemmer selv, hvor meget de vil åbne op, men som udgangspunkt skal man være indforstået med Abakion-ånden, og derfor har vi også en meget omfattende rekrutteringsproces, fortsætter hun.

Tilfredse medarbejdere og lav medarbejderomsætning

Abakion har en høj fastholdelsesgrad og en lav medarbejderomsætning. Det er usædvanligt i konsulentbranchen, hvor mange skifter job hyppigt. Flere kvinder har desuden valgt Abakion pga. den aktive holdning til deltid. Der er desuden flere medarbejdere, der har valgt at vende tilbage efter en periode i andre virksomheder. Abakion blev i 2010 tildelt Socialministeriets balancepris for det aktive arbejde med at skabe balance mellem arbejde og familieliv.

 

Om virksomheden

Abakion er et IT konsulent- og rådgivningshus med 34 ansatte. 

 

Abakion blev etableret af en partnergruppe i 2000, der valgte at forlade et større konsulenthus, fordi de ønskede at skabe en virksomhed med større fokus på medarbejderne frem for indtjening. 

 

Oprettet d. 15. jul 2010

Af Charlotte Aagaard Knudsen