Tillid og forandringer

Tillid er central for det psykosociale arbejdsmiljø, også når der sker forandringer i virksomheden. 

Tillid på arbejdspladsen handler om forholdet mellem den enkelte og kolleger, ledelse og organisationen som helhed. Tillid er central for det psykosociale arbejdsmiljø. En høj grad af tillid til ledelsen hænger bl.a. sammen med jobtilfredshed og engagement i virksomheden. Men tillid er også forbundet med medarbejdernes jobpræstationer og tilfredshed med lederen. 

Jo større og jo flere forandringer, jo mere kan medarbejdernes tillid og tilfredshed blive påvirket. Det viser et studie af organisationsforandringer, hvor medarbejderne fik ny leder og nye arbejdsprocesser. Tre måneder efter forandringen var tilliden til kolleger og tilfredsheden med at arbejde i organisationen faldet væsentligt. De medarbejdere, som både skulle have ny ekstern leder og ændre deres arbejdsprocesser, havde en væsentligt lavere tillid og tilfredshed efter forandringen end de medarbejdere, som blot fik en ny intern leder. 

Fire former for tillid 

Man kan tale om fire former for tillid i forbindelse med forandringer:
  • Tillid til at resultatet af forandringen vil være gunstigt, og at forpligtelser vil blive overholdt 
  • Tillid til at man ikke bliver snydt, fx at ledelsen vil fortælle sandheden og ikke bevidst snyde dem, de leder 
  • Tillid til evnerne hos dem, der leder forandringsprocessen 
  • Tillid til at ledelsen vil én det bedste i en forandringsproces. 

Tillid til ledelsen

Ledelsesstil kan være et middel til at øge tilliden til ledelsen. Det gælder fx, hvis lederen udøver transformationsledelse.

Læs mere om transformationsledelse

Også en leders ledelsespraksis kan have betydning for tilliden. Hvis medarbejderne fx oplever retfærdighed, og at de får støtte fra organisationen, er tilliden til ledelsen højere.

Læs mere om retfærdighed 

Læs mere om støtte 

Tillid mellem kolleger 

Forskere peger på, at et arbejdsklima med gensidig tillid bidrager til medarbejdernes jobtilfredshed og engagement i forandringerne. De anbefaler derfor, at virksomheder arbejder for at skabe en kultur, hvor medarbejdere hjælper og støtter hinanden i forhold til arbejdsrelaterede problemer for derigennem at opbygge tillid mellem kolleger. 

Eksempelvis kan medarbejdere, som kommer med nye ideer til, hvordan arbejdsrelaterede problemer kan løses, bidrage til at styrke tilliden mellem kolleger. Ligeledes kan støtte fra arbejdsgruppen styrke tilliden. 

Kilder til denne side: 
Möllering, et al., 2004
Dirks et al., 2002
Lee and Teo, 2005
Saunders et al., 2003


Se den fulde kildebeskrivelse i litteraturlisten på siden om videngrundlaget.

 

Oprettet d. 5. jan 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

  • En ny måde at arbejde på

    Åben kommunikation fra ledelsen og større indflydelse på opgaverne har gjort en omfattende forandring nemmere for de 200 medarbejdere på Coloplast i Thisted.

    Læs mere
  • Indflydelse gav ro i maven

    Medarbejderne i Voksenhandicap i Aarhus Kommune har sammen med ledelsen både udarbejdet og forkastet en ny organisationsplan. De er med ved bordet, hver gang beslutninger om organisering af arbejdet skal træffes.

    Læs mere
  • Plads til at tale om det

    Medarbejderne i Brønderslev Distributionscenter har for første gang nogensinde oplevet fyringsrunder. God kommunikation fra ledelsen og blandt medarbejderne har hjulpet de ansatte igennem hele tre af slagsen.

    Læs mere
Læs mere