Forandringers konsekvenser for mellemlederen

Mellemlederens situation i en forandringsproces er på mange måder udfordrende.

Mellemledere er i en særlig situation i forbindelse med organisationsforandringer. Samtidig med at de skal være med til at gennemføre forandringerne, bliver de også påvirkede af dem. Mellemledere er således både forandringsagenter og forandringsmodtagere. 

I en forandringsproces omfatter mellemledernes opgaver bl.a. at: 

  • lede det daglige arbejde 
  • lede forandringen 
  • lede den omstilling, medarbejderne gennemgår, både som gruppe og som individer. 

Det kan være nødvendigt at sørge for, at mellemlederne klædes på til at håndtere forandringen på en god måde. 

Læs mere om mellemlederens rolle

Negative konsekvenser 

Forandringer kan have både positive og negative konsekvenser for de ansatte og for det psykosociale arbejdsmiljø i virksomheden. I forhold til mellemledere har forskningen dog primært undersøgt de negative konsekvenser.

De mellemledere, der skal gennemføre en forandring, kan blive påvirket i en grad, der går ud over deres egen trivsel og produktivitet. Da mellemlederen i høj grad er den, der skal formidle og håndtere forandringen og også eventuelle negative reaktioner fra medarbejderne, kan lederen opleve øgede symptomer på stress og udbrændthed. 

En undersøgelse viser, at ledere, som har afskediget medarbejdere, har flere fysiske helbredsproblemer og søvnproblemer end ledere, som også arbejdede i organisationen under nedskæringen, men som ikke skulle gennemføre fyringer. Undersøgelsen konkluderer ikke, at de to ting nødvendigvis forårsager hinanden, men konstaterer, at de optræder samtidig. 

Samtidig viser samme undersøgelse, at den jobusikkerhed, medarbejderne kan opleve i forbindelse med forandringer, kan smitte af på lederen, også selvom lederen ikke selv er i risiko for at miste sit job. 

Forskerne bag undersøgelsen foreslår, at virksomheden yder støtte til de ledere, der skal fyre medarbejdere. Det kan fx ske ved at etablere ledergrupper, hvor lederne kan støtte hinanden og lære af hinandens erfaringer. 

 

Kilder til denne side:

 

Kieselbach et al., 2009
Wiesenfeld et al., 2000
Wiezer et al., 2011
Grunberg et al., 2006


Se den fulde kildebeskrivelse i litteraturlisten på siden om videngrundlaget

 

Oprettet d. 5. jan 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

  • En ny måde at arbejde på

    Åben kommunikation fra ledelsen og større indflydelse på opgaverne har gjort en omfattende forandring nemmere for de 200 medarbejdere på Coloplast i Thisted.

    Læs mere
  • Indflydelse gav ro i maven

    Medarbejderne i Voksenhandicap i Aarhus Kommune har sammen med ledelsen både udarbejdet og forkastet en ny organisationsplan. De er med ved bordet, hver gang beslutninger om organisering af arbejdet skal træffes.

    Læs mere
  • Plads til at tale om det

    Medarbejderne i Brønderslev Distributionscenter har for første gang nogensinde oplevet fyringsrunder. God kommunikation fra ledelsen og blandt medarbejderne har hjulpet de ansatte igennem hele tre af slagsen.

    Læs mere
Læs mere