Konsekvenser af forandringer

Når virksomheder gennemfører forandringer, kan det have både positive og negative konsekvenser i organisationen. 

Virksomheder gennemfører som oftest forandringer for at være konkurrencedygtige og skabe gode arbejdspladser.

Forandringerne kan have konsekvenser både for det psykosociale arbejdsmiljø, for de enkelte medarbejdere og for organisationen som helhed. Konsekvenserne kan være både positive og negative. 

I artiklerne herunder kan du læse mere om konsekvenserne for hhv. det psykosociale arbejdsmiljø, de enkelte medarbejdere og organisationen som helhed.

Det psykosociale arbejdsmiljø

Den enkelte medarbejder

Organisationen som helhed

Web-tv: Hvilke konsekvenser har forandringer på en arbejdsplads? Se interview med professor i arbejds- og organisationspsykologi, Karina Nielsen.

 

Oprettet d. 5. jan 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

  • En ny måde at arbejde på

    Åben kommunikation fra ledelsen og større indflydelse på opgaverne har gjort en omfattende forandring nemmere for de 200 medarbejdere på Coloplast i Thisted.

    Læs mere
  • Indflydelse gav ro i maven

    Medarbejderne i Voksenhandicap i Aarhus Kommune har sammen med ledelsen både udarbejdet og forkastet en ny organisationsplan. De er med ved bordet, hver gang beslutninger om organisering af arbejdet skal træffes.

    Læs mere
  • Plads til at tale om det

    Medarbejderne i Brønderslev Distributionscenter har for første gang nogensinde oplevet fyringsrunder. God kommunikation fra ledelsen og blandt medarbejderne har hjulpet de ansatte igennem hele tre af slagsen.

    Læs mere
Læs mere