Støtte og kompetenceudvikling

Ved større forandringer kan ansatte på alle niveauer i virksomheden få behov for støtte, både social støtte og støtte til kompetenceudvikling. 

Social støtte 

Både kolleger, gruppen, ledelsen og organisationen som helhed er kilder til den sociale støtte. God social støtte kan hjælpe de ansatte med at håndtere organisatoriske forandringer, hvorimod manglende social støtte kan påvirke medarbejdernes jobtilfredshed og sygefravær. Social støtte er dermed en vigtig ressource, som kan være med til at mindske medarbejdernes oplevelse af stress og belastninger. 

Forskere foreslår, at ledelsen fokuserer på at styrke den sociale støtte som en ressource i forandringsprocessen. Det kan fx ske, ved at medarbejderne har mulighed for at tale åbent om forandringerne, både med deres kolleger, i deres afdeling, med deres daglige leder og i virksomheden som helhed, fx på fællesmøder. 

Hvordan skaber man gode forandringer? Se hvad forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Johan Simonsen Abildgaard, siger:

Videoen er et uddrag af en længere video. Se videoen i fuld længde

Kompetenceudvikling 

Nogle medarbejdere kan have brug for støtte til at udvikle deres kompetence for at kunne udføre deres arbejde i den forandrede virksomhed. Det gælder fx, hvis overgangen til nye opgaver opfattes som vanskelig eller hvis arbejdsgruppers ansvar ændres, og de skal arbejde sammen på nye måder og med andre kolleger. 

Ledernes situation er kompleks. Mens de på den ene side skal gennemføre forandringen, har forandringen på den anden side også en indvirkning på ledernes eget helbred og trivsel. Lederne kan have behov for nye kvalifikationer og ressourcer til både at håndtere forandringerne og til at arbejde som ledere i den ”nye” virksomhed.

Læs mere om mellemlederens behov for støtte i en forandringsproces 

Læs mere om, hvordan organisationen som helhed kan støtte de ansatte i en forandringsproces 

Læs mere om støtte i de enkelte grupper og afdelinger i forbindelse med en forandringsproces 

Læs mere om den enkelte medarbejders behov for støtte i en forandringsproces 



Læs mere om de faktorer, der er vigtige når I arbejder med forandringsprocesser:

 

Kilder til denne side:

Väänänen et al, 2004

Weizer et al, 2011 
Fugate et al, 2002 
Pahkin et al, 2012 
Grunberg et al, 2006


Se den fulde kildebeskrivelse i litteraturlisten på siden om videngrundlaget

Oprettet d. 1. jan 0001

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

  • En ny måde at arbejde på

    Åben kommunikation fra ledelsen og større indflydelse på opgaverne har gjort en omfattende forandring nemmere for de 200 medarbejdere på Coloplast i Thisted.

    Læs mere
  • Indflydelse gav ro i maven

    Medarbejderne i Voksenhandicap i Aarhus Kommune har sammen med ledelsen både udarbejdet og forkastet en ny organisationsplan. De er med ved bordet, hver gang beslutninger om organisering af arbejdet skal træffes.

    Læs mere
  • Plads til at tale om det

    Medarbejderne i Brønderslev Distributionscenter har for første gang nogensinde oplevet fyringsrunder. God kommunikation fra ledelsen og blandt medarbejderne har hjulpet de ansatte igennem hele tre af slagsen.

    Læs mere
Læs mere