Lederen og forandringer på arbejdspladsen

Hvordan kan den enkelte leder, mellemleder eller afdelingsleder i virksomheden være med til at sikre et godt psykosocialt arbejdsmiljø, når der sker forandringer på arbejdspladsen? 

Forandringsprocesser påvirker medarbejdere på alle niveauer på arbejdspladsen og bør ledes på en måde, der tager hensyn til det psykosociale arbejdsmiljø. 

Tre faktorer er særligt vigtige, hvis man vil tage hensyn til medarbejdernes trivsel under en forandringsproces: 

Kommunikation

 Involvering af medarbejderne 

Støtte 
Klik på de tre faktorer og læs, hvad man som leder, mellemleder eller afdelingsleder kan gøre for at være med til at sikre trivslen, når virksomheden gennemgår større forandringer. 

Oprettet d. 6. jan 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

  • En ny måde at arbejde på

    Åben kommunikation fra ledelsen og større indflydelse på opgaverne har gjort en omfattende forandring nemmere for de 200 medarbejdere på Coloplast i Thisted.

    Læs mere
  • Indflydelse gav ro i maven

    Medarbejderne i Voksenhandicap i Aarhus Kommune har sammen med ledelsen både udarbejdet og forkastet en ny organisationsplan. De er med ved bordet, hver gang beslutninger om organisering af arbejdet skal træffes.

    Læs mere
  • Plads til at tale om det

    Medarbejderne i Brønderslev Distributionscenter har for første gang nogensinde oplevet fyringsrunder. God kommunikation fra ledelsen og blandt medarbejderne har hjulpet de ansatte igennem hele tre af slagsen.

    Læs mere
Læs mere