Medarbejderen med nedsat arbejdsevne skal gå i dialog

Det er vigtigt for medarbejderen med nedsat arbejdsevne at være ærlig om sine begrænsninger, så lederen og kollegerne kan hjælpe til med at sikre, at arbejdsopgaverne ikke overstiger medarbejderens ressourcer.

Kend dine begrænsninger og del dem med omverden. På den måde kan du bedst komme tilbage på arbejdet, lyder det blandt andet fra Michael R. Danielsen, chefpsykolog hos Psykiatrifonden.

Her er hans fem bedste råd til medarbejderen med nedsat arbejdsevne:

  1. Jo før du kan komme (delvist) tilbage jo bedre

    For langt de fleste bliver de bekymringer og den dårlige samvittighed, man oplever under længere fravær fra sit arbejde, til yderligere belastninger i en i forvejen svær situation. Derfor er det en god idé at søge at komme tilbage til arbejdet.

    Til at starte med kan det være på nedsat tid, så det matcher ressourcer og overskud. Senere kan man så trappe op til fuld tid.

    Der er dog undtagelser fra denne regel. Hvis problemet er forårsaget af et usundt psykisk arbejdsmiljø pga. for eksempel svære kollegiale konflikter eller manglende tillid til ledelsen, er det som medarbejder vigtigt at gøre op med sig selv, eventuelt gennem professionel rådgivning, om det er det rigtige for vedkommende at vende tilbage til arbejdspladsen.  

  2. Vær ærlig

    Vær ærlig om din tvivl og om, hvad det er, dine bekymringer går på i forbindelse med at skulle starte op.

    Vær ærlig omkring antallet af opgaver, graden af ansvar du oplever at skulle tage på dig og vær ærlig omkring det, der viser sig at være mere vanskeligt, end du kunne forudse.

  3. Vær åben

    Vær åben overfor din leder og dine kolleger om, hvad det er i arbejdet, det er svært for dig at kunne som følge af din sygdom og dit fravær. Tænk på det at vende tilbage, som at skulle genoptræne din arbejdsevne på samme måde som at skulle genoptræne nogle muskler, du ikke har brugt i lang tid. Det skal ske i et passende tempo. Overanstrengelse vil ikke bidrage til at genopbygge og forstærke muskelmassen men i stedet nedslide den.

  4. Respektér dine egne grænser

    Når du bliver i tvivl, om du har påtaget dig for meget, eller det er gået for hurtigt, så træk i håndbremsen og sæt tempoet, mængden eller omfanget af arbejdet lidt ned – men kun lidt. Det værste, du kan gøre, er i forskrækkelse at aflyse hele planen om gradvis tilbagevenden. Det medfører ofte, at du må starte helt forfra, og det kan samtidig give en stigning i bekymringer og dårlig samvittighed.

  5. Stil krav

    Det er vigtigt, at du stiller krav til din leder om, at din tilbagevenden kan ske i et passende tempo, og at der er en fornuftig dialog om mulighederne for at tilpasse aftalerne ved en regelmæssig opfølgning.

    Det er også vigtigt, at du stiller krav til dine kolleger om, at de er tydelige i deres feedback til dig, omkring hvordan de oplever dig på arbejdspladsen. Hvis de ser tegn på, at du har påtaget dig mere, end du er klar til, skal de sige til. Kun på denne måde sikrer I, at din tilbagevenden sker mest hurtigt og effektivt.

Kilde: Chefpsykolog Michael R. Danielsen, Psykiatrifonden

Få hjælp og støtte

Uanset om du har en psykisk sygdom eller et fysisk handicap, er der ofte hjælp at hente hos forskellige organisationer og foreninger. De er ofte specialiserede og har et stort kendskab til de forskellige muligheder.

Undersøg om din arbejdsplads har en sundhedsforsikring og brug denne. Du kan også tage kontakt til dit lokale jobcenter, din læge, din psykolog eller andre uden for arbejdspladsen, der kan hjælpe og rådgive dig.

Se hvor du kan få hjælp og støtte

 

Læs også artiklerne:

 

Sidst opdateret d. 27. jun 2016

Værktøjer

Læs mere

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere