Hold dig i gang og forebyg sygefravær 

Hvis man holder sig fysisk aktiv, selvom man har ondt i muskler og led, kan det forhindre, at smerterne udvikler sig til nedsat funktionsevne og sygefravær.

De fleste får smerter indimellem 

Det er så almindeligt at have ondt i muskler og led, at man nok ikke kan forebygge, at vi ind i mellem har smerter. Til gengæld kan man forebygge, at smerter udvikler sig til nedsat funktionsevne og sygefravær. Man ved nemlig, at det hjælper på smerterne og forebygger sygefravær, hvis man holder sig i gang, når man har ondt i muskler og led.

Tidligere mente man, at muskler og led skulle skånes, når de gjorde ondt. De seneste 15-20 års forskning har vist, at det forholder sig omvendt. Det er bedst for muskler og led, at man bruger sin krop, selvom det gør ondt. De fleste smerter i muskler og led er ufarlige, og mangel på aktivitet vil ofte forværre smerterne ved at svække musklerne og gøre leddene stive. 

Undgå langvarigt sygefravær 

Man ved, at jo længere tid, man går sygemeldt, jo sværere er det at komme tilbage til jobbet. Men man ved heldigvis også, at antallet og længden af de perioder, man har smerter, bliver mindre, hvis man er fysisk aktiv.

Kroppen er lavet til at blive brugt

Jo hurtigere man kommer i gang med sine dagligdags aktiviteter, jo hurtigere kommer man over smerter i muskler og led. Det fortæller professor Karen Søgaard.

Vigtigt at holde sig i gang trods smerter 

Det vigtigste råd er derfor, at man opretholder sine daglige aktiviteter og fortsætter med at arbejde i størst muligt omfang, når man har ondt i muskler og led. Det betyder ikke, at man bare skal gå på arbejde, når man har mest ondt i fx ryggen, men man skal ikke vente på, at smerterne er forsvundet. Det afgørende er, at man forholdsvis hurtigt kommer tilbage på arbejde i det omfang, man kan. 

Tilpas opgaverne

Man kan eventuelt vende gradvist tilbage til arbejdspladsen. Det kan betyde, at man i en periode fritages fra de opgaver, der belaster muskler og led allermest. Det kræver, at opgaverne tilpasses, så det kan lade sig gøre, og at man på arbejdspladsen har en kultur som gør det muligt. 

De daglige aktiviteter gavner muskler og led 

Selvom man har ondt, kan man godt være fysisk aktiv uden at belaste muskler og led for meget. Fx ved at gå, cykle, svømme og gennem de fleste dagligdags aktiviteter. Det vigtige er, at man ikke bliver bange for at bevæge sig, men får bevæget muskler og led, så de ikke bliver stive og svage og dermed fastholder eller forværrer smerterne.  

Få mere viden om forebyggelse af smerter i muskler og led:

Angst for bevægelse – en ond cirkel

 

Læs også: ’Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejde ved muskel- og skeletbesvær’, - en gennemgang af den eksisterende viden om sammenhængen mellem sygefravær og ondt i muskler og led.

Sidst opdateret d. 24. okt 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere