5 ømme punkter   

De fleste får indimellem ondt i ryg, skulder eller nakke. Her er 5 ømme punkter at arbejde med, når I vil skabe god fysisk trivsel på arbejdspladsen. De 5 ømme punkter sætter rammerne for en bred forebyggende indsats – fra hjælpemidler til fysisk aktivitet.

1. Hold kroppen i gang

Det er ikke farligt at bruge de muskler, der gør ondt. Tværtimod. De får det bedre af at blive brugt. 

2. Det nytter at forebygge 

Organiser arbejdet, indret arbejdspladsen, instruer hinanden og brug hjælpemidler - også når det ikke gør ondt. Så kroppen bruges fornuftigt. 

3. Lav øvelser 

Få minutters træning tre gange om ugen kan være nok. Træn gerne sammen med nogle kolleger. 

4. Skab balance mellem job og krop 

Det kan gøre ondt, hvis jobbet stiller større krav, end kroppen kan klare. Balancen skabes ved at justere opgaverne og styrke kroppen 

5. God fysisk trivsel er et fælles ansvar 

Aftal med ledelse, kolleger og arbejdsmiljørepræsentant, hvordan I sammen forebygger og håndterer smerter i muskler og led.

 5 ømme punkter

Hent materialerne gratis her:

Plakat med 5 ømme punkter

 

Sidst opdateret d. 21. apr 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere