Træn ryggen og få mindre ondt

Er man i god fysisk form får man sjældnere rygbesvær, og kommer sig hurtigere efter besvær. Det bedste er at dyrke forskellige former for motion. Dog kan fire specifikke rygøvelser forbedre ryggens koordination og reflekser.

Træning hjælper ved kroniske smerter

Træning og øvelser hjælper ikke på akutte rygsmerter, men gør heller ingen skade. Hvis man har ondt i 6-12 uger, har træning en smule effekt. Hvis rygsmerterne er kroniske, dvs. hvis man har haft ondt i over 12 uger, er der en sikker effekt af øvelser og træning på smerte og ryggens funktion.

Ved længerevarende rygsmerter er den bedste behandlingen altså træning og øvelser. Både træning af de muskler, der stabiliserer ryggen, og af de muskler der bevæger den.

Ikke så vigtigt, hvilke øvelser, man laver

Det er ikke så afgørende, hvilke øvelser man laver. Forskellige typer af træning har gennem årene været anbefalet mod rygsmerter, men det er et område, som kun er sparsomt undersøgt og anbefalingerne har ikke været baseret forskning. Der har snarere været tale om forskellige modebølger.

Øvelser kan give bedre arbejdsteknik

Har man fysisk hårdt arbejde kan man dog med fordel træne målrettet på at styrke musklerne omkring rygsøjlen og forbedre ryggens reflekser og koordinationsevne. Det vil give en bedre fornemmelse af, hvordan man bruger ryggen mest hensigtsmæssigt, når man fx løfter eller forflytter.

Bedst at variere motionsformen

Generelt er det bedst at dyrke forskellige former for motion - som fx at svømme, cykle eller at gå, fordi man bruger ryggen på forskellige måder med forskellige slags aktiviteter – og det styrker ryggen.

God fysik nedsætter følgerne af ondt i ryggen

Er man i god fysisk form, får man sjældnere rygbesvær, og kommer sig hurtigere, hvis man får akut ondt i ryggen. Man har også mindre sandsynlighed for at få kroniske smerter og blive ude af stand til at arbejde.   

God fysisk form nedsætter smerter i ryggen

Smerter i ryggen kan behandles med målrettet træning af de muskler, som skal være stærke, for at man kan udføre det arbejde, man har. Det fortæller overlæge Ole Steen Mortensen.

Har man haft hold i lænden én gang, har man større risiko for at få det igen, men den risiko kan nedsættes markant ved at træne de muskler der stabiliserer ryggen. Det gør man bedst ved at dyrke forskellige former for motion.

Fysisk aktivitet i hverdagen er det væsentligste

Selvom det altså er lidt usikkert, hvordan forskellige øvelser hjælper på rygsmerter, ved man med sikkerhed, at det at være fysisk aktivitet og få bevæget sig har en positiv virkning og måske kan have en forebyggende effekt på rygsmerter.

Formentlig er almindelig aktivitet i hverdagen kombineret med regelmæssig træning og motion 2-4 timer ugentligt ikke bare godt for helbredet, men også godt for ryggen. Regelmæssig motion giver nemlig stærkere knogler og muskler og holder kroppen smidig.

De fleste rygsmerter forsvinder af sig selv

Kroniske rygsmerter kan ikke altid trænes væk. Desuden kan det være svært at afgøre, om en eventuel forbedring skyldes træning eller at smerterne forsvinder af sig selv. De fleste rygsmerter forsvinder nemlig af sig selv efter et par dage eller uger, og er i langt de fleste tilfælde godartede - selvom de kan være meget ubehagelige.

Sidst opdateret d. 14. mar 2016

Hvordan får man trænet?

Vi må finde smarte måder at indpasse træning i hverdagen, siger seniorforsker Andreas Holtermann, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere