Kroppen har bedst af at blive brugt

Fysisk aktivitet har en positiv effekt på smerter i muskler og led. Derfor hjælper det at holde sig i gang og gå på arbejde i det omfang, det er muligt, når man har ondt.

Fysisk aktivitet forebygger sygdom

Hvis man bevæger sig for lidt, har man en øget risiko for hjertekarsygdomme, visse kræftformer, sukkersyge mm. Omvendt kan det nedsætte risikoen for at blive syg, hvis man regelmæssigt er fysisk aktiv.

Fysisk aktivitet er godt mod smerter

Tilsvarende viser flere undersøgelser, at det har en positiv effekt på smerter i muskler og led at holde sig fysisk aktiv. Smerter i muskler og led forringer livskvaliteten og kan føre til sygefravær og førtidspension.

Kroppen er lavet til at blive brugt

Jo hurtigere man kommer i gang med sine dagligdags aktiviteter, jo hurtigere kommer man over smerter i muskler og led. Det fortæller professor Karen Søgaard.

Det hjælper at holde sig i gang

Tidligere troede man, at muskler og led skulle skånes, når de gjorde ondt. De seneste 15-20 års forskning har vist, at det forholder sig omvendt. Det er bedst for muskler og led, at man bruger sin krop, selvom det gør ondt. De fleste smerter i muskler og led er ufarlige, og mangel på aktivitet vil ofte forværre smerterne ved at svække musklerne og gøre leddene stive.

Ny viden om ondt i muskler og led

I 2008 gennemgik en ekspertgruppe den eksisterende viden om sammenhængen mellem sygefravær og ondt i muskler og led. Resultaterne blev udgivet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i rapporten ’Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejde ved muskel- og skeletbesvær’. I rapporten anbefaler eksperterne, at personer med ondt i fx ryg eller nakke holder sig i gang, og fortsætter med at arbejde i det omfang, det kan lade sig gøre. Det forudsætter, i følge ekspertgruppen, at arbejdsforholdene tilpasses, så man kan arbejde i størst muligt omfang, også selvom det ikke bliver med 100 pct. effektivitet.

Fornuftigt at vende gradvist tilbage til jobbet

Er man sygemeldt på grund af smerter i muskler og led, anbefaler ekspertgruppen, at man fortsætter sine daglige aktiviteter og tidligt, eventuelt gradvist vender tilbage til arbejdspladsen.

 

Godt at fremme bevægelse i jobbet

Fordi fysisk aktivitet kan mindske smerter i muskler og led, anbefaler ekspertgruppen, at man har mulighed for at bevæge sig i jobbet, så arbejdet ikke er passivt, fx stillesiddende hele dagen.

De enkelte arbejdspladser må afgøre, om fysisk aktivitet kan indarbejdes i de daglige rutiner, eller der kan indføres muligheder i tilknytning til arbejdspladsen. Mange arbejdspladser har i dag støtteordninger, så medarbejderne kan motionere på arbejdspladsen eller i et motionscenter med tilskud fra arbejdspladsen. Det kan være en løsning, hvis det baserer sig på frivillighed og lyst.

Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejde ved muskel- og skeletbesvær

Styrke- og konditionstræning

Styrketræning kan afhjælpe smerter i muskler og led og kan forebygge, at man får ondt, hvis man har et fysisk hårdt arbejde, fx med tunge løft. Styrketræning kan desuden forhindre at musklerne bliver svage og ømme, hvis man har et stillesiddende arbejde.

Træner man sin kondition, forebygger det kredsløbssygdomme, og man bliver mere udholdende og kan arbejde i længere tid uden at blive træt.

 

 

Sidst opdateret d. 18. okt 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere