Variationer og makkerøvelser med elastik

Her er 6 variationer over vores 4 standard elastikøvelser til nakke, skuldre og arme. 3 af øvelserne er lavet, så du kan have glæde af at lave dem sammen med en kollega.

Det behøver kun at tage 5-10 minutter at lave elastikøvelser, og gør man det 3 gange om ugen, kan det afhjælpe besvær i nakke, skulder og arm.

X-faktor

En øvelse som er god for musklerne i både ryg, skuldre og arme.

 

Pingvinen

Effektiv øvelse til nakke og skuldre, som også hurtigt kan mærkes i armene.

 

 

Ørnen

Øvelsen lindrer og forebygger, hvis du har ondt i nakke, skuldre, arme og ryg.

 

 

Dobbelt X-faktor

En øvelse til ryg og nakke, som du kan lave med en kollega. 

 

 

Gentleman

Øvelse, som giver skulderen stabilitet og kan laves med en kollega.

 

 

Cowboy

En makkerøvelse, som minimerer smerter i nakke, skuldre, ryg og arme.

 

 

Gode råd til elastik-træningen

  • Brug den nemmeste træningselastik i de første to uger.

  • Man skifter sværhedsgrad, når man kan udføre den samme øvelse ubesværet og med korrekt teknik 20 gange.

  • Hvis man udfører øvelsen korrekt, får man en fornemmelse af, at musklerne "syrer til" på sidste gentagelse i hvert sæt.

  • Bliv ikke forskrækket over ømme ­muskler i begyndelsen. Lyt og mærk efter, om træningen er god for din krop.

  • Hvis man ikke kan mærke resultater efter en måned, skal man se sig om efter en anden træningsform.

  • Hvis det smerter ubehageligt inde i selve leddet, skal man søge vejledning for eksempel hos en fysioterapeut eller læge.

Kilde: Forsker Lars L. Andersen, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.  

 

Sidst opdateret d. 14. mar 2016

Værktøjer

Se alle

Love og regler

Se alle

God praksis

Læs mere