Lær af ulykker og nærvedulykker

Alle ulykker er mulige at forebygge. Et vigtigt skridt på vejen mod det mål er at lære fra de ulykker eller nærvedulykker, der er sket, så man kan forhindre gentagelser.

At lære fra ulykker og nærvedulykker hjælper ledere og medarbejdere med at finde ud af, hvordan de skal reagere på lignende situationer i fremtiden. Når man havner i en farlig situation, hvor der for eksempel kunne være sket en ulykke, har man en tendens til at vælge en løsning, som man kender i forvejen. Det er derfor vigtigt at undersøge årsagerne til at en ulykke og mulige måder at undgå, at en lignende ulykke opstår igen - kort sagt at lære af en ulykke.

Åbenhed forhindrer skyld

Åbenhed er en vigtig del af Vision Zero. En medarbejder, en leder eller virksomheden kan nemt komme til at føle skyld over at være involveret i en ulykke og derfor prøve at skjule det. Og det er ikke til gavn for nogen.

Alle ulykker - selv de mindste tilfælde - bør rapporteres for at ledelse og medarbejdere kan lære af dem og forhindre, at det sker igen. Det kræver en omfattende kommunikationsindsats, så det bliver klart, at det ikke handler om at udpege de skyldige personer, men om at lære af dem og forhindre, at lignende hændelser sker igen.  

EKSEMPEL: Et mellemstort firma, der udvikler tekniske hjælpemidler til at øge produktiviteten, har et mål om nul ulykker. Et godt arbejdsmiljø med høj sikkerhed er alles opgave og har altid en høj prioritet. Det er en værdi, der gennemsyrer hele ledelsesstrukturen.  

Det kommer blandt andet til udtryk ved, at en ulykke eller nærvedulykke altid bliver diskuteret samme dag eller dagen efter på et møde med alle medarbejdere. Her gennemgår man sammen, hvad der er sket og hvilke forebyggende tiltag man vil lave.  

Virksomheden har reduceret ulykkesraten med 88 procent over en 4-årig periode. 

(Kilde: Success factors for the implementation of a Zero Accident Vision (ZAV).TNO Report (TNO 2015 R11506), 2015).

 Lær af ulykker og nærvedulykker. Tegning af Lars Andersen

Forvent det uventede

Ulykker er ikke altid noget man kan forudsige. Selvom man har taget alle forholdsregler, kan der stadig ske noget uforudset. Derfor må man indstille sig på at forvente det uventede, når visionen er nul ulykker. Det kan man gøre ved at udvikle en såkaldt ’robust’ virksomhed.

Ved traditionel risikovurdering forsøger man at tage højde for de potentielle risici man er i stand til at forudsige. En ’robust’ virksomhed gearer sin organisation til at kunne tackle det, man ikke kan forudsige på en måde, så man kan hurtigt tilpasse sig de nye forhold.

Gode råd om træning og oplæring

  • Lad god praksis være en del af medarbejdernes træning og oplæring.
  • Tag ikke medarbejderne ind på et kontor og overdæng dem med papir. Mød dem hvor de er på deres arbejdssted og relater til deres dagligdag og opgaver.
  • Vælg forskellige scenarier fra medarbejdernes hverdag, brug tegninger, fotos, videoer og dokumenter, som de kender. Motiver medarbejderne til at diskutere og beskrive situationen med deres egne ord.
  • Oplær mellemledere og formænd til at være moderatorer for temabaserede sikkerhedsdiskussioner og gør dem til 'sikkerheds-ambassadører'. De har en kæmpe indflydelse på medarbejderne.
  • Lad medarbejderne opleve på egen krop, hvad det betyder, hvis man har været udsat for en ulykke. Eksempelvis ved at give dem en klap for øjet, så de kan opleve, hvordan det er kun at have et øje, eller bede dem trække vejret gennem et sugerør, så de kan få en fornemmelse af at have vejrtrækningsproblemer.
  • Lav individuelle læringsplaner for den enkelte medarbejder. Alle skal have deres egen sikkerhedsmappe, så virksomheden har overblik over, hvad vedkommende har fået af træning vedrørende et sikkert og sundt arbejde. 

VÆRKTØJ: Arbejdstilsynets metode til analyse af nærvedulykker

”Guide til læring af ulykker” er et enkelt værktøj, der hjælper virksomheden til at komme bagom ulykkens årsager og dermed forebygge effektivt og varigt.        

 

Hvad er en nærvedulykke?

En nærvedulykke er de tilfælde, hvor ingen er kommet til skade, men hvor det var meget tæt på. Ved at finde årsagen til det kan man være med til at forebygge at der sker en ulykke, hvis en lignende situation opstår igen.  

    

Vision Zero – En vision om at alle ulykker er mulige at forebygge
 
Skab engagement om visionen

Kommunikation skal gøre sikkerhed relevant


Skab en god sikkerhedskultur


Oprettet d. 7. nov 2016